CENTRUM LECZENIA ENDOMETRIOZY

Pod pojęciem endometriozy definiuje się występowanie  utkania endometrium (gruczołów lub zrębu) poza macicą, co powoduje przewlekły stan zapalny, bliznowacenie tkanek oraz zrosty.  Endometrioza jest rozpoznawana głównie u młodych kobiet, lecz dotyczyć może również pacjentek w wieku okołomenopauzalnym. Nie znaleziono uwarunkowań etnicznych i społecznych występowania tej choroby. Jakkolwiek nawet u 25% pacjentek schorzenie  to może nie dawać żadnych objawów, to jednak u większości kobiet występuje ból w miednicy małej, niepłodność, guzy przydatków.  Częstość występowania endometriozy szacuje się na około 6-10% całej populacji kobiet, a u zgłaszających ból i/lub bezpłodność częstość ta wzrasta nawet do 35-50%. Według piśmiennictwa kobiety bezpłodne chorują na to schorzenie 6-8 razy częściej niż kobiety płodne.

Oto typowe objawy endometriozy:

• Bolesne miesiączkowanie

• Przewlekły ból miednicy małej

• Bolesne współżycie

• Bezpłodność

• Bolesne miesiączkowanie oraz nieregularne krwawienia i/lub przedmiesiączkowe plamienia

• Parcie na mocz lub stolec, zaparcia lub biegunki

Do pozostałych objawów endometriozy zaliczamy ból w okolicy lędźwiowo-krzyżowej i kończynach dolnych, przewlekłe zmęczenie, cykliczne bóle obejmujące inne narządy, krwioplucie, bóle w klatce piersiowej i jamie brzusznej.

Stosowane przez nas leczenie operacyjne endometriozy polega na przywróceniu zaburzonych stosunków anatomicznych, zniszczeniu ognisk endometriozy, usunięciu guzów endometriotycznych oraz uwolnieniu zrostów. Może być ono diagnostyczne lub terapeutyczne i wykonane za pomocą głównie laparoskopii lub sporadycznie laparotomii (metoda mniej preferowana). Wykonanie laparoskopii operacyjnej (wycięcie zmiany lub jej zniszczenie i uwolnienie zrostów) w minimalnie i mało zaawansowanej endometriozie  może wpływać na zwiększenie odsetka ciąż po przeprowadzonym zabiegu.

Endometrioza stanowi bardzo poważny problem cywilizacyjny.  Ciągle trwające badania nad zastosowaniem nowych terapii w leczeniu endometriozy, gwałtowny rozwój diagnostyki oraz technik operacyjnych umożliwia coraz to skuteczniejsze i dokładniejsze leczenie endometriozy,  niosąc ze sobą nadzieję dla wielu kobiet.

W Centrum Leczenia Endometriozy posługujemy się najnowocześniejszym sprzętem medycznym, który w rękach wykwalifikowanego personelu medycznego przynosi pacjentkom ulgę w walce z chorobą.

Serdecznie zapraszamy

Doświadczenie i umiejętności zdobywałem w I Katedrze i Klinice Ginekologii i Położnictwa Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. Od wielu lat pasjonuję się chirurgią ginekologiczną, a w szczególności zagadnieniami związanymi z endometriozą i mięśniakami macicy.

Dr n. med. Piotr Rubisz
Specjalista ginekologii i położnictwa

Zajmuje się ginekologią operacyjną, w szczególności chirurgią małoinwazyjną. Jego pasją jest laparoskopia ginekologiczna z szczególnym uwzględnieniem leczenia małoinwazyjnego endometriozy.

Dr n. med. Mikołaj Karmowski
Specjalista ginekologii i położnictwa